Současná F1, její úpadek, změny pravidel a tak podobně - řeší se to v podstatě bez přestání. Já bych se tu rád s Vámi, jako fanoušek F1, techniky a automobilismu obecně, podělil o svojí představu stručného nástřelu "pravidel" formule 1, jak bych si je ideálně představoval já. Jakožto naprostý amatér budu moc rád, když se k mým naivním představám vyjádří někdo povolanější a okomentuje, proč třeba nejsou dobře proveditelná nebo proč jde F1 jiným směrem. Každému, kdo delší text přečte do konce a smysluplně se vyjádří, budu vděčný.
Předně patřím do tábora těch, kteří zastávají názor, že F1 musí zůstat soutěží s inženýrským prvkem. Zůstat soutěží konstruktérů i jezdců. A stejně, jako jsou lepší a horší jezdci je přirozené, že jsou i lepší a horší konstruktéři a není důvod snažit se tento rozdíl potírat různými machinacemi s rozpočty, sdílením prvků apod. Ideální stav by byl takový, že nadprůměrný jezdec v podprůměrném autě, průměrný jezdec v průměrném autě a podprůměrný jezdec v nadprůměrném autě mají zhruba stejné šance.
A ještě než budu pokračovat výčtem konkrétnějších opatření budu trochu obecnější. Kdybych měl říct jedním slovem, co mi na současné F1 chybí, odpovím: "rozmanitost". Nevadí mi, že jsou motory přeplňované jedna-šestky. Vždyť v tolik oslavovaných 80tých letech byly motory i menší. Vadí mi, že to musí být 90°V6 s jedním turbem. Proč nenechat tymy rozhodnout, jak chtějí s daným limitem naložit? Já si myslím, že lidé chtějí vidět jednoznačné odlišnosti u jednotlivých stájí. Chtějí něco, podle čeho se s oblíbenou stájí ztotožní. A to určitě není tvar zaoblení horního křidélka na předním spoileru.
Konečně se tedy dostávám k něčemu konkrétnímu. Rozdělím své úvahy na dvě fáze. V první fázi bych upravil pravidla tak, aby pouze určovala hranice, ale nediktovala způsoby. Dodám, že konkrétní hodnoty jsou nepodstatné a také, že budu pro jednoduchost pracovat s variantou pouze přeplňovaných motorů, žádné koeficienty pro atmosférické.
Ilustrace fáze 1:
1) Motor - limitovat pouze objem, nikoliv uspořádání
2) Přeplňování - limitovat pouze maximální plnící tlak nebo (možná lépe) limitovat integrál z plnícího tlaku přes celé spektrum otáček. Neurčovat typ dmychadla, jejich počet ani průběh plnění.
3) Spotřeba - limitovat množství paliva na závod, ale ne způsob využití toho limitu - čili ne aktuální spotřebu a také povolit tankování.
4) Pneumatiky - limitovat celkový počet pneumatik na sezónu, ale nechat týmům volnost v jejich využití. Tj. žádné povinné sady pro určitý okruh apod.
Samozřejmě toto je pouze hrubý nástřel a pouze část. Společně s tím by šlo odstranění veškerých zbytečných pravidel týkajících se chlazení, výfuku a tak dále, pokud taková existují (zas tak detailně je neznám).
Nyní přejdu k fázi 2. Ta je už vpodstatě čistě teoretická, určitě by vyžadovala několik sezón ladění a hledání správných "vyvažovacích" funkcí, ale ve výsledku by přinesla pro mě ideální stav, kdy by bylo možné realizovat odlišné koncepce a filozofie monopostů, které by zároveň byly navzájem konkurenceschopné. Idea spočívá v tom, že by šlo obětovat jednu vlasnost auta ve prospěch jiné. Naivně si to představuji zhruba tak, že by se veškeré limity z fáze 1 o něco navýšili. Pokud zůstaneme u současných, tak by se např. objem zvedl na 1.8l, maximální otáčky na 18 tisíc a tak dále. Zároveň by však bylo možné využít pouze část všech limitů, řekněme 90%. Zdůrazňuji, že veškeré číselné hodnoty jsou pouze ilustrační. Ve výsledku by tedy šlo postavit větší motor, který by ale mohl točit méně, nebo menší s vyššími otáčkami. A podobně pro zmíněný tlak turba, výkon ERS systémů apod. Tedy něco, jako koeficient pro turbo v soutěžích s většími atmosférami a menšími turbomotry, ale více spojitě a všeobecně. Největší problém by tedy byl nalézt ty koeficienty, protože jistě nelze říct, že jedno procento z limitu mi přinese v každé veličině stejný užitek.
Zatím jsem se soustředil hlavně na pohonné ústrojí, ale jistě by to šlo aplikovat i na šasí. A to buď odděleně, tedy že využití limitů na motoru by nemělo vliv na aero prvky, nebo lépe provázaně - kdy tovární týmy by měly možnost kalkulovat s autem jako celkem, zatímco zákaznické by se třeba musely vypořádat s tím, že jím dodavatel dá motor, který sám o sobě zabírá 95% limitů a oni tedy na aero prvcích mohou využít pouze 85% (čísla opět pouze ilustrační).
A tím se dostávám k závěru. Jak už jsem zmínil, sliboval bych si od toho větší rozmanitost, tedy větší možnost individuálních technických přístupů a také vtažení diváků více do děje. Abychom se pak v diskuzi mohli pobavit stylem: "Líbí se mi přístup týmu ABC, že na to jdou postaru, elektromotory na minimu, zato pořádnej objem a místo turba kompresor, navíc ten pětiválec má famózní zvuk". nebo "Fandim XYZ, ta jejich malá V4 s dvěma turbama je úžasně kompaktní a lehká a dobře pracuje s kersem". Tohle všehno se samozřejmě ale neobejde bez těch, kdo motory vyrábí, a těch je v současnosti hrozně málo. Ať budou příští pravidla vypadat ve výsledku jakkoliv, nejvíc bych si přál, aby se místo snažení o záchranu menších týmů povedlo přilákat nové tovární týmy nebo dodavatele pohonných jednotek.
Jinak samozřejmě mi na současné F1 vadí i spoustu dalších věcí, ale ty se řeší poměrně často, vlastně v diskuzích pod skoro každým článkem. Ale k tomuhle jsem měl potřebu se vyjádřit, protože hodně čtu stížnosti na to, že byly lepší V8 a pak zase že V10 a že hybrid je děs a že turbo je děs atd., ale názor podobný mému jsem snad nezaznamenal. Tak jak jsem psal, budu rád za věcné připomínky, pokud to někdo vůbec dočetl do konce a závěrem - snad v tom není moc hrubek.