Vize pravidel F1

Formule 1, Moto GP, WRC a jiná rychlá kola

Moderátor: Moderátoři AutoRevue.cz

Odeslat příspěvekod .apache 8. 4. 2015 18:17

Současná F1, její úpadek, změny pravidel a tak podobně - řeší se to v podstatě bez přestání. Já bych se tu rád s Vámi, jako fanoušek F1, techniky a automobilismu obecně, podělil o svojí představu stručného nástřelu "pravidel" formule 1, jak bych si je ideálně představoval já. Jakožto naprostý amatér budu moc rád, když se k mým naivním představám vyjádří někdo povolanější a okomentuje, proč třeba nejsou dobře proveditelná nebo proč jde F1 jiným směrem. Každému, kdo delší text přečte do konce a smysluplně se vyjádří, budu vděčný.

Předně patřím do tábora těch, kteří zastávají názor, že F1 musí zůstat soutěží s inženýrským prvkem. Zůstat soutěží konstruktérů i jezdců. A stejně, jako jsou lepší a horší jezdci je přirozené, že jsou i lepší a horší konstruktéři a není důvod snažit se tento rozdíl potírat různými machinacemi s rozpočty, sdílením prvků apod. Ideální stav by byl takový, že nadprůměrný jezdec v podprůměrném autě, průměrný jezdec v průměrném autě a podprůměrný jezdec v nadprůměrném autě mají zhruba stejné šance.

A ještě než budu pokračovat výčtem konkrétnějších opatření budu trochu obecnější. Kdybych měl říct jedním slovem, co mi na současné F1 chybí, odpovím: "rozmanitost". Nevadí mi, že jsou motory přeplňované jedna-šestky. Vždyť v tolik oslavovaných 80tých letech byly motory i menší. Vadí mi, že to musí být 90°V6 s jedním turbem. Proč nenechat tymy rozhodnout, jak chtějí s daným limitem naložit? Já si myslím, že lidé chtějí vidět jednoznačné odlišnosti u jednotlivých stájí. Chtějí něco, podle čeho se s oblíbenou stájí ztotožní. A to určitě není tvar zaoblení horního křidélka na předním spoileru.

Konečně se tedy dostávám k něčemu konkrétnímu. Rozdělím své úvahy na dvě fáze. V první fázi bych upravil pravidla tak, aby pouze určovala hranice, ale nediktovala způsoby. Dodám, že konkrétní hodnoty jsou nepodstatné a také, že budu pro jednoduchost pracovat s variantou pouze přeplňovaných motorů, žádné koeficienty pro atmosférické.

Ilustrace fáze 1:
1) Motor - limitovat pouze objem, nikoliv uspořádání
2) Přeplňování - limitovat pouze maximální plnící tlak nebo (možná lépe) limitovat integrál z plnícího tlaku přes celé spektrum otáček. Neurčovat typ dmychadla, jejich počet ani průběh plnění.
3) Spotřeba - limitovat množství paliva na závod, ale ne způsob využití toho limitu - čili ne aktuální spotřebu a také povolit tankování.
4) Pneumatiky - limitovat celkový počet pneumatik na sezónu, ale nechat týmům volnost v jejich využití. Tj. žádné povinné sady pro určitý okruh apod.
Samozřejmě toto je pouze hrubý nástřel a pouze část. Společně s tím by šlo odstranění veškerých zbytečných pravidel týkajících se chlazení, výfuku a tak dále, pokud taková existují (zas tak detailně je neznám).

Nyní přejdu k fázi 2. Ta je už vpodstatě čistě teoretická, určitě by vyžadovala několik sezón ladění a hledání správných "vyvažovacích" funkcí, ale ve výsledku by přinesla pro mě ideální stav, kdy by bylo možné realizovat odlišné koncepce a filozofie monopostů, které by zároveň byly navzájem konkurenceschopné. Idea spočívá v tom, že by šlo obětovat jednu vlasnost auta ve prospěch jiné. Naivně si to představuji zhruba tak, že by se veškeré limity z fáze 1 o něco navýšili. Pokud zůstaneme u současných, tak by se např. objem zvedl na 1.8l, maximální otáčky na 18 tisíc a tak dále. Zároveň by však bylo možné využít pouze část všech limitů, řekněme 90%. Zdůrazňuji, že veškeré číselné hodnoty jsou pouze ilustrační. Ve výsledku by tedy šlo postavit větší motor, který by ale mohl točit méně, nebo menší s vyššími otáčkami. A podobně pro zmíněný tlak turba, výkon ERS systémů apod. Tedy něco, jako koeficient pro turbo v soutěžích s většími atmosférami a menšími turbomotry, ale více spojitě a všeobecně. Největší problém by tedy byl nalézt ty koeficienty, protože jistě nelze říct, že jedno procento z limitu mi přinese v každé veličině stejný užitek.

Zatím jsem se soustředil hlavně na pohonné ústrojí, ale jistě by to šlo aplikovat i na šasí. A to buď odděleně, tedy že využití limitů na motoru by nemělo vliv na aero prvky, nebo lépe provázaně - kdy tovární týmy by měly možnost kalkulovat s autem jako celkem, zatímco zákaznické by se třeba musely vypořádat s tím, že jím dodavatel dá motor, který sám o sobě zabírá 95% limitů a oni tedy na aero prvcích mohou využít pouze 85% (čísla opět pouze ilustrační).

A tím se dostávám k závěru. Jak už jsem zmínil, sliboval bych si od toho větší rozmanitost, tedy větší možnost individuálních technických přístupů a také vtažení diváků více do děje. Abychom se pak v diskuzi mohli pobavit stylem: "Líbí se mi přístup týmu ABC, že na to jdou postaru, elektromotory na minimu, zato pořádnej objem a místo turba kompresor, navíc ten pětiválec má famózní zvuk". nebo "Fandim XYZ, ta jejich malá V4 s dvěma turbama je úžasně kompaktní a lehká a dobře pracuje s kersem". Tohle všehno se samozřejmě ale neobejde bez těch, kdo motory vyrábí, a těch je v současnosti hrozně málo. Ať budou příští pravidla vypadat ve výsledku jakkoliv, nejvíc bych si přál, aby se místo snažení o záchranu menších týmů povedlo přilákat nové tovární týmy nebo dodavatele pohonných jednotek.

Jinak samozřejmě mi na současné F1 vadí i spoustu dalších věcí, ale ty se řeší poměrně často, vlastně v diskuzích pod skoro každým článkem. Ale k tomuhle jsem měl potřebu se vyjádřit, protože hodně čtu stížnosti na to, že byly lepší V8 a pak zase že V10 a že hybrid je děs a že turbo je děs atd., ale názor podobný mému jsem snad nezaznamenal. Tak jak jsem psal, budu rád za věcné připomínky, pokud to někdo vůbec dočetl do konce a závěrem - snad v tom není moc hrubek.
.apache
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Funferr 21. 4. 2015 19:25

Co se týče počtu pneumatik na sezonu, tak to není moc dobrý nápad.. Zezačátku sezony by možná první dva tréninky vůbec nikdo nevyjel na trať, aby pošetřil na důležitější závody před koncem sezony...
FORZA FERRARI
Funferr
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků